ישנם רגעי חסד בזמן הצילומים או בתהליך החזרות שבהם נראה כאילו עפים ניצוצות בין השחקנים. ישנה תחושה בלתי מוסברת של כימיה. השאלה היא איך יוצרים את הכימיה הזאת בין שחקנים?
כימיה נוצרת מתוך הקשבה. אם אין הקשבה הסצנה חסרת חיים, לא משנה עד כמה הצילום מוקפד והעריכה מדוייקת. ניקח למשל סצנה שבה אחד השחקנים מתפרק רגשית, אם הוא לא משפיע על הפרטנר שלו או אם הפרטנר שלו לא מקשיב לו, הסצנה תצא לא אמינה, אפילו אם השחקן בוכה את חייו. לכן, התפקיד החשוב שביותר של הבמאי הוא לזהות מתי השחקנים באמת מקשיבים אחד לשני ומתי לא ולשמור על כך שהם יעבדו מרגע לרגע.
אז מה זה הקשבה?
כשהייתי סטודנט לקולנוע חשבתי שהקשבה זה לראות שכל אחד מהשחקנים מדבר בתורו ולוודא שהם לא שוכחים טקסט. רק אחרי שלמדתי משחק בארה"ב הבנתי מה היא באמת הקשבה. אני זוכר שישבתי עם המורה שלי ביונן סווקר, ועבדנו על תרגיל הקשבה של מייזנר ופתאום ברגע אחד נפל לי האסימון:
הבנתי שכאשר הפרטנר שלי מדבר אלי, עלי לתת לפעולותיו ולמילותיו להשפיע עלי באמת. התגובות שלי לא תלויות בי או בטקסט שלי- הן תלויות בפרטנר שלי בלבד. הן גם לא תלויות בטקסט של הפרטנר אלא בהתנהגות שלו; הטקסט חשוב פחות מההתנהגות האותנטית של הפרטנר, מפני שהתנהגות קודמת למילים.
אנחנו צריכים לתת לשחקנים תחושה שיש להם את כל הזמן שבעולם, שלא ימהרו עם השורות. נשים לב שהשחקן לא אומר את השורות שלו סתם אלא מחכה לראות מהי התגובה של הפרטנר שלו ורק אז מדבר. במידה והשחקן עדיין לא עובד מהתגובות של הפרטנר, נעבוד על שורה בודדת עד שהשחקן יבין מתי הוא בהקשבה לפרטנר שלו ומתי לא. עלינו לתת לשחקנים את הזמן להגיב באמת אחד לשני ולגרום להם להשפיע אחד על השני.
אני אף פעם לא אגיד לשחקן שהוא לא מקשיב או שהוא יותר מדי מרוכז בעצמו. אם אומר לו את הבעיות שלו הוא יחסם רגשית והוא יהיה מודע להופעה שלו.
ההנחיות שאני נותן לשחקן במקרה שהוא לא מקשיב הן:
תסתכל לפרטנר בעיניים וקח את כל הזמן שבעולם.
אל תגיד את השורות עד שאתה רואה התגובה שלו.
תגיד לו את זה כמו שאתה היית אומר. הכי פשוט שיש.
אל תדאג למה שאתה מרגיש, תתרכז במה הפרטנר שלך מרגיש.
תעבוד ממנו.
תעבוד מהאנרגיה שלו.
בספר "רגע אמיתי- סטודיו פרטי למשחק" ניתן לקרוא בהרחבה על הקשבה ולמצוא מגוון תרגילים ליצירת כימיה בין שחקנים.
שימו לב לסצנה המבריקה של חבייר בארדם, הוא בהקשבה מלאה לתגובות של הפרטנר שלו, והוא לא מדבר עד שהוא רואה את התגובה שלו. אפשר לראות זאת בברור מיד על השורה שהוא אומר לבונד "אתה עומד למות ואימא תהיה עצובה". האם אתם רואים ניצוצות?
סצינה מתוך הסרט סקייפול
————————————————————————————————–
רוצה עוד? את/ה מוזמנ/ת להתנסות באימון אישי לבמאים.
לפרטים והרשמה לחצו כאן: או התקשרו עכשיו 052-684085